Socijalna skrb kao sigurnosna mreža, ne disciplinski sustav

Tijekom protekle dvije godine intenzivno smo analizirale mjeru rada za opće dobro bez naknade koju propisuje Zakon o socijalnoj skrbi, zajedno s našim partnericama u Centru za mir, nenasilje i ljudska prava Osijek. Mjera pred korisnike zajamčene minimalne naknade (socijalne pomoći) postavlja obvezu rada od 60 do 90 sati mjesečno koji nije dobrovoljan i ne plaća se. Ako se korisnici ne odazovu na poziv na rad gube za život nedovoljnu naknadu od 160 eura, što je našim najsiromašnijim građanima često jedini izvor sredstava za život.
Stoga smo analizi mjere pristupile iz različitih uglova koji su nam omogućili da svoje prijedloge promjena temeljimo na dokazima koje smo prikupile u analizama. Provele smo situacijsku analizu provedbe mjere kojoj je cilj bio dobiti uvid u to kako zapravo provedba ove mjere izgleda na terenu. Zanimalo nas je koje jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave provode mjeru, koliko je korisnika obuhvaćeno, na kojim poslovima korisnici rade, kakvi su radni uvjeti i slično. Osim toga, analizirale smo i usklađenost ove mjere sa standardima ljudskih prava te smo i provjerile praksu Europskog suda za ljudska prava u potrazi za sličnim slučajevima. Analizirale smo i kako se EU postavlja prema pitanju funkcije socijalne pomoći u sustavu socijalne skrbi te kako je pitanje pristupa socijalnoj pomoći regulirano u drugim zemljama EU-a. Uza sve to je Centar za mir, nenasilje i ljudska prava Osijek kontinuirano korisnicima zajamčene minimalne naknade pružao besplatnu pravnu pomoć, što nam je omogućilo uvid u specifične slučajeve kršenja prava u praksi.
Na temelju svih prikupljenih podataka kreirale smo prijedloge politika ukidanja mjere rada za opće dobro bez naknade. Prijedlozi politika prikazani su u sažetku, a prilozi uz sažetak sadrže sve spomenute analize:
-
Prilog 1. Ukidanje mjere rada za opće dobro bez naknade - opis politike i alternativa sadrži detaljnije objašnjenje politika za koje se zalažemo
-
Prilog 2. Analiza međunarodnih ugovora i prakse Europskog suda za ljudska prava sadrži zaključke analize usklađenosti mjere sa standardima ljudskih prava te pregled slučajeva Europskog suda za ljudska prava koji mogu biti korisni za interpretaciju mjere u okvirima standarda ljudskih prava
-
Prilog 3. Provedba mjere rad za opće dobro bez naknade: Izvještaj o provedenoj situacijskoj analizi sadrži zaključke analize provedbe mjere u Republici Hrvatskoj u periodu od rujna 2023. do svibnja 2024.
-
Prilog 4. Socijalna pomoć, zahtjevi radne aktivacije i socijalne usluge za korisnike u zemljama članicama Europske unije sadrži prikaz analize shema socijalne pomoći u različitim zemljama EU-a
-
Prilog 5. Detaljna analiza opcija politike prema ključnim kriterijima prikazuje usporedbu triju politika prema kriterijima efektivnosti, pravne izvedivosti, pravednosti, održivosti, fleksibilnosti, etičnosti i troška
-
Prilog 6. Preporuka Vijeća od 30. siječnja 2023. o primjerenom minimalnom dohotku kojim se osigurava aktivno uključivanje nastala na temelju analiza shema socijalne pomoći u zemljama EU-a koja ukazuje na potrebu promjene pristupa Republike Hrvatske sustavu socijalne skrbi.
Predložene prijedloge politika podržava Hrvatska udruga socijalnih radnika i Pučka pravobraniteljica.
Projekt Impact4Values sufinanciraju Europska unija i Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske. #impact4values